Friday, June 14, 2024

Dandelion & Cameron

Kalau orang tanya, impian aku untuk memiliki kehidupan terakhir menetap di Cameron Highlands. Nak memiliki kehidupan paling sederhana, menikmati sesak manusia yang berkejora memecah bising tanah tinggi ini.

Opah & Atuk. Dua manusia sempurna di mata aku yang pernah wujud dalam hidup ini dan selalu menerima aku seakan cucu mereka berdua. Walaupun sebenarnya, aku hanya menumpang kasih menjahit senyum di sebalik setiap kata-kata indah yang terbit dari bibir mereka.

Dua puluh tahun yang lepas, satu tragedi melarikan diri berlaku. Mak secara tiba-tiba mintak aku ikut jiran kami, Cik Su sekeluarga pergi ke Cameron Highlands. Aku tak tahu, itu adalah plan melarikan diri daripada Ayah. Tanpa banyak fikir, aku segera sarungkan baju sejuk berwarna kelabu yang dikait benang tebal bercorak petak hijau dan putih di tengah baju.

Aku terlalu teruja dan gembira dengar perkata “Cameron Highlands” sehinggakan tertidur di sepanjang jalan untuk ke sana. Kami bertolak lewat malam dari Padang Rengas. Perjalanan yang seakan sangat jauh untuk diharungi.

Setiba di tanah tinggi ini, suhu sangat dingin dan terlalu gelap untuk memerhati keadaan sekitar. Yang terlihat cuma rumah-rumah di lereng bukit bersuluhkan cahaya lampu oren jalan.

Cuaca sangat sejuk dan menggigit kulit. Namun, tidur tetap diutamakan.

Jam menunjukkan empat pagi. Opah mula mengejut cucu-cucu yang lain termasuklah aku. Kami menaiki kereta saga putih milik Cik Su dan menuju ke Pasar Brinchang. Walaupun terlalu mengantuk, tapi aku gagahkan diri untuk mengikut langkah Opah membeli barang-barang basah di situ.

Bau pasar — segar dan melekat di memori.

Setelah selesai membeli-belah, Opah sempat tanya, “Semut nak gapo-gapo dok?”

Aku menggeleng. Sebenarnya tak tahu apa-apa. Dan mengantuk lebih menguasai diri aku.

Kami semua kembali ke rumah Opah. Nampaknya di dapur agak busy dengan kerja-kerja memasak. Aku masih tak faham, tapi memerhati dengan teliti.

“Oh, Opah meniaga.”

Barang-barang meniaga semua sudah siap masuk dalam kereta. “Nanti ikut kakak pergi jale pagi satgi deh,” Opah pesan. Lalu, kelibat Opah hilang dari pandangan bersama kereta Atuk. Meniaga kuih-muih dan juadah sarapan pagi di gerai milik mereka.

Cahaya matahari mula terbit. Namun, suasana masih lagi sejuk tak terkata.

“Jom!” suara Shima dan Kak Syahirah memanggil. 

Sebaik menolak daun pintu kayu, satu pemandangan di lereng bukit terpampang di depan mata. Cantik dan terlalu indah. Kami bertiga lari mengejar satu sama lain sambil menikmati udara segar ini.

Di sebuah kawasan lapang berhampiran rumah Opah, terdapat banyak pokok-pokok bunga dandelion tumbuh meliar dan bebas. Ada yang memar berbunya kuning dan ada yang sudah menjadi benih putih sedia untuk berterbangan ke udara.

Satu daripada bunga tersebut aku petik. “Dalam cerita Doraemon kan, dia tiup bunga ni macam ni,” aku meniup bunga dandelion tadi dengan penuh rasa teruja.

“Boleh ke nak duduk sini terus?”

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"