Tuesday, 24 June 2014

Prolog - Pelayaran Lendu Lima

Kelima-- sebuah pelayaran baru pada trek yang sama.

Usah bimbang katanya
Usah keluh katanya
Usah gusar katanya
Usah menaruh katanya
--usah gentar

Dalam pelayaran kali ini, banyak perkara aku belajar. Banyak benda aku belajar. Banyak benda aku perlu tahu. Dunia tak seindah khabar. Khabar tu perit belakangnya.

Bermula dengan perjalanan ke Johor sebelum masuk PMDS, merupakan sebuah pengalaman nun jauh tak ketersampaian manisnya. Walau sekejap-- penuh makna kenal dunia dia.

Sesampai-sekembali-sejejak tiba berada di Kota Lendu-- maka terbukalah lembaran baru. Jujur aku kata inilah sebenarnya pengorbanan-pertemuan-pembikinan seorang mahasiswa seperti kenal dunia-dimensi-legasi sebalik hitam Lendu.

Biar mendatang masalah aku sedang belajar. Belajar pada tahap nak menangis.
Mental aku cukup jatuh. Tak mampu bertahan dengan kejujuran di Kota Lendu.

Sebuah pengalaman yang aku cakap dekat kau memang takkan dapat-datang-bergolek macam tu je. Kau berbogel hidup mati pun takkan ada.

Biar-- kau lalui apa yg aku lalui. Semua PM buat hal sendiri pada asalnya-- masuk dengan aku. Gurau bertekak sama. Semua macam adik beradik. Even pada mula aku ada rasa janggal-terpinggir-pulau pun akhirnya dapat rasa kimia dia.

Perjalanan MDS pertama aku-- sumpah aku cukup bertuah ada budak yang nakal tapi penuh kerenah kelakar. Sumpah. Walau aku macam biasa sentiasa fikir aku diumpat tapi aku tetap akan teruskan kerja. Teruskan.

Dan bila berakhir MDS-- sayu lain macam. Bagai berpisah mati. Bukan setakat aku kau dia. Tapi semua. Aku akan hidup dalam persekitaran sama semula. Kembali semula.

Cukup walaupun HATI KENA SADO tapi-- kalau manusia ni kadang-kadang terlampau manusia, mudah dihembus rasa cinta.

Aku mahu mengundur. Aku tak rasa hati aku di situ lagi. Aku dah mula malas. Malas untuk berkata. Cukup sekali kali ini. Cukup. Biar masa berlalu sampai aku betul-betul letih.

Pada cinta-- aku cuba kejar.
Pada kerjaya-- aku cuba genggam.
Pada pencipta-- aku cuba perbaiki.
Pada berjaya-- aku cuba melepasi.

Kejutkan aku bila semester ini berakhir.

Yours truly,
Blue x