Saturday, January 16, 2016

Today in 3 Years Ago

Semalam, aku tidur awal. Terlalu awal sebab tak larat. Tekak sakit. Daripada pukul 6 petang terlelap, sedar-sedar 4 pagi tadi. Aku mimpi yang agak pelik. Sangat. Dalam tersedar tadi, aku terus terfikir pasal dia. Selalunya dulu dialah orang yang akan aku cerita benda-benda yang macam ni. Dia dengan tafsiran mengarut dia. It was so awkward, but dengan dia je yang aku rasa selesa bercerita. Aku rasa bebas.

So, apa yang dapat aku beritahu dekat sini cuma beberapa tapisan yang aku rasa perlu. Sebab rasa untuk bercerita itu pada sebuah ruang yang tidak berkonkrit dengan meluahkan pada manusia, rasa lain.

Malam tadi, aku ke sebuah tempat. I don't know where is it the exact location. Tapi aku macam main redah je dalam mimpi tu. Sampai satu tempat, aku dapat call from someone. Yes, I think I know who is he. Amir. The one who responsible on my manuscript.

He told me to come to his office. Suruh ambil buku. Oh aku rasa gembira gila bila dapat perkhabaran tu. LENDU dah publish. Yes. So, I drove the car (tak tahu kereta datang daripada mana) and went to the office. Sampai dekat sana, aku realize itu adalah kampung aku. Sambil dekat tangan dah ada buku tu.

Aku bersembang dengan beberapa orang, termasuk sepupu sepapat yang lain sambil tunjuk buku yang aku pegang tadi. Baru aku sedar yang sebenarnya ada orang baru lepas meninggal. Semua tengah sedih and muka masing-masing sembab. Aku tak di layan pun.

Apa yang aku buat adalah bangun cepat-cepat dan terus pergi dekat luar rumah. I saw someone. Dia tengah mengerang betapa sakitnya seluruh badan dia. Aku nampak beberapa orang tengah pegang badan dia. Aku tak berapa pasti kenapa tapi aku rasa macam tahu keadaan itu. 

I look around and there are so many people are reciting Yassin. Aku cuma terfikir kali ini siapa yang mati lagi? Kenapa masih tak habis baca Yassin?

Langkah aku berpatah balik ke arah pintu bilik yang aku tuju sebentar tadi.

“LEPASKAN AKU! AKU TAK NAK! TAK NAK!” dia menjerit.

Mata dia tertuju ke arah aku selepas itu. Tajam dan menjegil marah. Hanya mata dia kelihatan disebalik orang yang sedang berusaha berhempas pulas menekan badan dia pada lantai. Kejap-kejap dia menangis. Kejap-kejap dia menjerit. Aku yang melihat pada dia pun aku rasa lemah. Sakit di dalam dan luar badan dia. Tapi dia masih lagi berkudrat melawan sepuluh orang yang memegang erat jasad dia tanpa belas.

Ya, sepuluh orang. Satu daripada mereka menoleh ke arah aku. It was Pak Tam. He's struggling to defeat...

Me?

Itu aku. Aku memandang ke arah badan aku yang ditekan pada lantai sekuat hati. Aku mengerang dalam kesakitan yang tak tahu macam mana perasaan yang duduk di antara hitam dan dirantai seluruh pergerakan.

Aku pandang seluruh tempat sekali lagi. Tempat tu adalah tempat yang aku berteduh selama tiga tahun. Yes, it was exactly that place.

Bila aku cuba lari ke arah bilik tadi semula, ada satu jasad melanggar tubuh aku. And... aku terjaga. Aku masih lagi bernyawa. Berjasadkan roh yang sama seperti semalam. Aku terus tengok phone. 4 pagi.

Tanpa rasa apa-apa, aku scroll Twitter, Instagram dan beberapa lagi apps. Timehop bagi notification around 6 am. Aku terus bukak. Aku baca kesemua tweet beberapa tahun lepas. Sampailah tweet tarikh hari ini pada tiga tahun lepas.

Damn. It was event Tahajjud Cinta. Ingatan aku terus kepada tarikh hari ini tiga tahun lepas.


Post-mortem pada malam itu ditangguhkan. Semua pulang ke kolej masing-masing.  Aku rasa macam tidak sedap hati apabila ditinggalkan berjalan kaki berseorangan. Tetapi aku langsung tak kisah. Perasaan marah aku terhadap Syahiran lebih menguasai segalanya. Bengang. Tak sangka dia boleh tepek aku macam tu je disebabkan Daiyan. Atas alasan tak munasabah untuk ditangiskan.

Sampai di hadapan kolej, aku tengok semua bilik gelap. Aku dapat agak yang roll call diadakan. Jadi aku terus ke tempat roll call.

“AKU DAH CAKAP! SEBAB NILAH AKU SURUH BALIK AWAL! SEMUA DEGIL!”

Vee meninggikan suara. Aku tak berapa pasti kenapa. Tiba-tiba semua diam. Hanya dengar suara yang kedengaran adalah Syahiran sedang membacakan ayat-ayat Al-Quran. Aku mencari punca suara tersebut. And yeah. Dekat ruang pejalan kaki masuk kolej. Betul-betul di hadapan kawasan lapang bilik 031.

Ada seorang budak lelaki terbaring dekat situ dan Syahiran sedang memangku dia. Dia macam meracau and so on dekat situ. Aku hanya mampu berdiri kaku dekat tempat yang tadi aku terhenti. Mata aku tertancap pada satu susuk tubuh yang berada dekat depan muka budak tu. Syahiran tak sedar ke yang depan mata dia ada sesuatu?

Semua pelajar lain masuk ke bilik masing-masing. Tapi kedudukan aku yang berdiri dekat situ masih lagi terpaku. Tak berganjak sedikit pun. 

“Weh. Tu Blue. Apsal dia dekat situ lagi?” Abang Zizi menunjuk ke arah aku.

Naqi datang kepada aku. Dia segera menarik langkah aku dan Abang Zizi pula mengalihkan pandangan aku. 

“Blue… Takde apa apa tu…” 

“Abang Zizi. Dekat depan muka dia ada benda.” 

“MashaAllah.” Abang Zizi mengucap beberapa kali.

Abang Zizi merupakan Bendahari Kehormat Kolej. Dia segera membawa aku jauh daripada tempat budak lelaki tadi meracau. Telinga aku mula mendengar sesuatu. Jeritan yang tak berjasad. Aku menutup telinga dengan kedua belah tangan aku. Tindakan aku itu menyebabkan Abang Zizi mula bertanya kepada aku. 

“Apa yang kau dengar?”

“Ada orang tengah gelak. Tak tahu sape. Tapi jelas. Lepastu aku dengar ada suara datang dari bilik budak tu.” Aku menunjuk ke arah bilik budak yang meracau tadi.

Kemudian, semasa Abang Zizi mengalihkan pula pandangan aku ke arah parking motor-- aku terlihat sesuatu. Sebuah susuk baju putih tempoh hari menumpang di belakang motor budak yang sedang memarkir motornya. 

“Abang Zizi. Tu dekat belakang motor tu ada orang ikut.”

Pak Tam di arahkan untuk bawa aku ke level 1. Aku ambil wuduk di tandas. Selesai ambil wuduk, Pak Tam ajak aku untuk turut serta membaca Yassin beramai-ramai di tengah-tengah level. Aku rasa tak selesa dan ajak Pak Tam balik ke bilik aku dulu. 

Aku ambil Yaasin and then terus ke bahagian tengah-tengah level dua. Satu kerusi khas untuk aku disediakan. Yang lain semua duduk bawah. Aku pun tak tahu kenapa aku dapat duduk atas kerusi tu. Semua orang pandang ke arah aku. 

Ada yang berbisik-bisik. Entah juga kenapa aku masih dengar apa yang dibisikkan mereka walaupun dia orang jauh daripada aku. Bacaan Yaasin dimulakan. Aku rasa tak tentu arah. Mata aku mula menjegil tajam memandang ke arah seseorang. Aku rasa nak marah. Sumpah aku tak tahu kenapa.

Bersambung di LENDU by FIXI.

1 comment:

  1. Hahah.. Aku tgh baca buku Lendu ko ni blue. Aku bekas alumni kolej nadim@jebat 2002-2006. Masa time aku tu tak byak sgt kes mistik2 ni. Tp mcm tahun 2005 ada kes bdk2 blok pempuan. Blok H (Helicornea) penah kena histeria berjemaah. Kecoh jap la kes tu. Tp masa tu lom viral lagi sbb lom canggih lg. FB, IG, Twitter lom wujud lagi.. Huhu. Tp apa yg paling best kat lendu adalah masa bulan puasa dkt nak raya, perang mercun antara 3 penjuru. Blok N, P dan R.. Hehhehe.. Aku rasa 2012 tu dh ade kolej baru kat belakang blok R dkt2 ngn tangki air besar tu kan? Apa nama blok tu ek?

    ReplyDelete

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"