Saturday, September 20, 2014

Mati Keseorangan

sudah biasa dalam lumrah ini
di tengah manusia berdiri
pada zatnya aku dinikmati
yang kosong sedar disepi.

aku dah tak takut
untuk berseorang berpaut
walau didamparkan di tengah laut
kerana sebuah kebiasaan yang lama bertaut
jadikan aku diperlu-dikaut
dipersampah-dijerut
lalu dibalut--
dicampakkan mati dalam payah-kalut.

ah
aku dah terbiasa
sepanjang hidup merasa
di biar terseksa
menghirup rasa
--dibinasa
--dikeji-cela
--diumpat-cerca

diumpankan pada joran--
untuk sebuah kolam neraka
dan bernafas cungap separuh nyawa
sehingga semua mata
berasa bangga
terlihatkan aku ternganga-nganga.

mati keseorangan.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"