Friday, November 28, 2014

Tertanda Tanya

aku menulis ini kerana aku sedang bercabang-- berbelah belah fikir.

cerita,
boleh jadi bermacam macam.

satu;
aku sudah tahu segalanya
kau duplikasi dalam mendominasi
dan tak usah berlakon layar lagi.

dua;
aku mau semua catatan
dihapus nyahkan dari situ
dan jangan pernah kaitkan aku lagi.

tiga;
aku mau berterima kasih
atas segala yang kau tolong aku
dan untuk semua yang ada ini.

empat;
aku tidak suka kau
orang juga turut kutuk kau
membanting usaha menjadi pelacur.

lima;
aku gembira teramat
bila kau bantu masalah aku harini
dan aku dapat bersosial kembali.

enam;
aku sukanya pada seorang ini
tapi aku tak terbiasakan dengannya
dan hanya kau bisa bantu aku.

tujuh;
aku mau kau lunaskan
setiap apa yang aku laburkan
dan kau perlu ingat tiada yang percuma.

lapan;
aku tidak akan pernah mau
kau dekatnya pada dia
dan mohon kau jauh.

sembilan;
aku mau tuntut
janji kau mau beri aku kain lindung
dan manakah gerangan barang?

sepuluh;
aku mau tau
apa yang ada pada aku
dan kenapa kau mau aku?


begitu banyak persoalan berbuku malam ini.
bila dikatakan esok-- menjadi sebuah pertanyaan lagi.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"