Wednesday, December 17, 2014

Warkah Buat Rusuk Kiri Terakhir

menemui pelengkap rusuk kiri,

bila kau tercipta dari tulang rusuk aku--
aku mau kau sedar bahawa sebagaimana kau dari bahagian aku sekalipun;
kau tetap milik tuhan.

sedalam mana aku mau kau;
atau sebaliknya kau mau aku--
hiduplah dengan bebas cara kau
dan beri aku bebas dalam hidup aku.

bukan aku melepas merpati
tapi aku mau kita fikir sebuka langit--
terbang bebas depang sayap
namun tetap jinak manja.

disetiap payah aku--
jangan kau jadi menangkan kalah aku.
moga kau sendiri bangkit jengah; kuak jendela-- suruh aku tengok cahaya.

aku mau kau tahu,
dan bila kau kenal seluruh aku
yang tak pernah jadi sempurna
dan segenap hina
moga kau kalau rasa aku cukup cela--
langkah pergi-- aku mohon adab kau jaga.

aku tak pernah kisah
sehitam mana ke belakang kau,
sebab aku paling faham
untuk hidup aku sendiri ke belakang.

suri hati,

dengan siapa kau mau damping tawa--
itu untuk nafas kau dari haus
dan bukan kerana aku mau diselempang dayus
tapi cukup sendiri kau fikir apa batas yang ada.

dalam setiap kata aku;
takkan pernah zahir sempurna sepenuhnya.
aku tak termampukan luah setiap mau aku; disebalik-lindung aku.

cukup hanya kau tahu satu--
walau dicampak jauh dalam gelora badai masa berlayar--
aku tetap akukan kau rusuk kiri aku
walau dikhabarkan tidur selamanya.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"