Friday, January 15, 2016

Another Angle of Student Life

Minggu ni saja aku banyak baca pasal university student life. Everywhere. Ada yang pengsan sebab tak makan sehari tahan lapar. Tak cukup duit dan terpaksa ikat perut. Macam-macam pandangan dan luahan diberikan masyarakat tentang betapa sensitifnya isu ni. Like usual, ada yang sokong dan ada yang kecam. Dan ada pulak menteri cakap macam-macam. Masak dekat dalam bilik, satu tin sardin boleh tahan dua hari, buat dua kerja, student malas and what so ever.

Aku sakit hati betul bila baca ada yang kecam student dengan macam-macam tohmahan. Cakap student boros, tak berjimat, suka membazir and etc. Pakai phone mahal tapi tak affordable nak tanggung makan sendiri. Like what the hell are you talking about? Please shut the fuck up if tak tahu macam mana student life.

Sepanjang dah nak masuk empat tahun aku jadi pelajar universiti-- dah bermacam jenis pelajar aku jumpa yang sanggup buat macam-macam sebab nak tanggung makan minum sendiri. Ada yang buat business jual mee sedap, jual air long chan, jual air tin, kerja dekat cafe dan banyak lagi semata nak kumpul duit belanja.

Orang cakap, duit PTPTN tak cukup ke untuk satu semester? Tak reti berjimat ke? Like hello bitch, with RM2,000 nak bertahan selama 6 bulan? Tell me how. Cara cukup-cukup dua ribu tu boleh tahan sampai hujung semester.

Selama aku dekat Lendu, aku tak cakap aku tak terlepas daripada semua benda ni. Semua benda yang terpaksa tahan lapar. Terpaksa kerja sana-sini semata nak cari duit tambahan. Duit PTPTN langsung tak cukup. Kadang-kadang aku pun ada boros belanja tapi still berjimat macam mana sekali pun-- tetap hujung sem akan mengalami krisis tak cukup duit.

Aku pun faham yang kadang-kadang ada je yang anak-anak segan nak mintak duit dekat mak bapak sendiri. Tipulah kalau cakap takde. Bila parents tanya ada duit, ada yang cakap ada. Sebab semata tak nak menyusahkan mereka. Diorang pun ada tanggungan lain. Yes, itu tanggungjawab mereka tapi ada segelintir anak-anak yang bila mak bapak dia cakap pasal adik beradik yang lain sekolah and what so ever lagi, rasa macam serba salah nak mintak duit tambahan daripada parents. I do understand that feeling.

Dengan kos hidup tinggi. Macam-macamlah lagi.

So, sepanjang diploma dekat sana apa kerja tambahan yang aku buat?

Semester 1, aku kerja dekat cafe berhadapan kolej. Setiap malam ambil upah kerja. Lepas balik class petang, rehat kejap sampai malam dalam pukul lapan macam tu, baru pergi kerja dekat cafe. Balik pukul 11 atau 12 lebih, letih tapi buat assignment. Kadang pagi esoknya masa subuh bangun siapkan. Kadang ada je tak tidur satu hari sebab buat kerja sampai siap.

Semester 2, jual air dengan roti bakar. Kumpul duit dengan kawan-kawan kerjasama usaha business sendiri. Settlekan macam-macam hal dengan kadang-kadang duit shot. Tapi nak buat macam mana? Adatlah berniaga. Still lagi kerja dekat cafe. Jual roti bakar dengan air sebelah malam-- 11 ke atas.

Semester 3, dapat pegang pantri kolej and jual macam-macam. Dana untuk kolej but still dapat upah. And masa tu still kerja dekat cafe jarang-jarang.

Semester 4, tak buat apa-apa kerja sebab masa tu semester yang kira agak tough. Jimat sehabis mungkin. Tak tahu nak cakap macam mana but duit still laju macam air.

Semester 5, jarang-jarang kerja cafe and masa tu ada buat jual baju t-shirt. Kira itu menampung sepanjang semester tu. Itu pun kongsi buat baju dengan kawan. 

Semester 6, semester yang rasa panjang sangat. Macam-macam kerja buat. Class dah tak banyak but jenis yang pakai duit banyak. What I do is buat zine, jual t-shirt sendiri, kerja dekat cafe, jual goreng pisang cheese and kek batik dekat event-event dalam kampus. 

Dengan kesemua benda yang aku buat tadilah yang keluarkan aku dari kelaparan, "walaupun". Kos hidup mahal. Nak buat macam mana kan? Itulah takdir yang terpaksa kau nak kena hadapi.

So, orang yang tak faham macam mana kadang-kadang student kena struggle gila nak mati tu, kau boleh diam.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"