Tuesday, March 14, 2023

Bloody Nocturnal

Konteks dia masih sama dengan malam-malam yang sama — bad thoughts. Same thing, everyday.

Kadang-kadang aku terfikir nak ada dekat tempat yang sama tanpa fikir walau sekali pun masalah yang datang, perasaan yang wujud dan emosi yang muncul. Setiap hari berbolak balik dengan benda yang sama — tentang ketaksamaan.

Persoalannya, kenapa?
Dia akan berhenti pada soalan yang sama. Kenapa?

Jadi, aku masih tak dapat kata penyelesaian. Sebab setiap kali huraian aku terbentang. Dan aku bentukkan ayat seterusnya dengan “Kenapa?” — maka jawapannya akan menemui jalan buntu. Kenapa?

Saban malam aku terus tertanya dan meratapi sendiri. Dimakan dengan pertanyaan yang tak jumpa jalan penghujung. Detik dan waktu seiring berlari, menunggu masa yang aku berhentikan sendiri. Takdir yang sampai di penghujung.

Persoalannya, kenapa?
Dia akan berhenti pada soalan yang sama. Kenapa?

Repetitive. Sampai habis.

Mungkin terlalu banyak perkara yang tak habis difikir. Asyik termenung kenapa benda yang dirangka tak semudah yang disangka. Kenapa apa yang dirancang tak berjalan tenang. Bahagian mana yang susah? Bahagian yang tak faham. Dan bahagian mana yang tak masuk akal?

Persoalan yang sama, kenapa?

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"