Monday, August 06, 2012

Mencari Laila





Dah lama agaknya tak update secara kerap dekat blog disebabkan banyak benda nak kena siap dan buat. Tambahan, dengan banyak gila aktiviti kolej lagi. Aku masih boleh enjoy macam takde apa-apa yang merisaukan aku. Eh, ada. Duit. Nak menangis aku rasa bila duit PTPTN stil tak masuk lagi sampai ke hari ini. Sedih betul nak kena tahan laparlah apalah.

Berbalik kepada gambar di atas.

Aku tertarik gila dengan title event senior Part 5 Masscomm ni. Entaah kenapa dia macam sedang bercakap dalam diam dengan aku. Sesuatu yang di cari dan kita menanti. Mencari Laila-- bukan sekadar jasad tetapi wujudnya sesuatu.  

"Siapa Laila?"
"Dia, malam seribu bulan atau seorang wanita solehah?"

Menanti dengan sabar, apakah maksudnya yang sebenar di dalam bulan yang penuh dengan keberkatan ini; Ramadhan.

'LAILA' adalah bermaksud MALAM. Menghayati kembali sorotan puasa beberapa tahun kebelakangan ini memang cukup memilukan untuk di imbas kembali. Namun, aku sangkakan apabila angka 2012 bertandang dan di bulan Ramadhan ini, aku dapat bebas dari belenggu kejahilan tu.

Ternyata tidak. Malam merupakan satu kehidupan lain bagi aku untuk berasa seakan di dakap mesra. Terlalu gembira sehingga di antara realiti dan fantasi itu sikit pun tak dapat dibezakan. Cukup memeritkan apabila terpaksa menerima ulang tahun harijadi sendiri dengan kebingungan memikirkan persoalan yang aku sendiri tidak bisa meraih jawapannya.

Aku sedar pada hari jadi aku, dia tak memaksudkan apa-apa terhadap aku di atas segala perbuatannya.

Selamat hari jadi, diri sendiri.


Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"