Friday, January 18, 2013

Jangan Bersuara Jika Tidak Tahu (#PrayForUiTMLendu)

Disclaimer: Kesemua kenyataan di bawah adalah bertujuan untuk memperbetulkan beberapa perkara yang telah diputarbelitkan di media sosial dan menerangkan kembali serba sedikit yang berkaitan dengan kolej kami di blog theruzannapages. Bukan berniat untuk menentang ataupun menghentam mana-mana pihak. Penjelasan mengenai apa yang telah terjadi di "theruzannapages : Day Nineteen" telah pun dilakukan. 

Inilah adalah catatan aku pada hari yang ke-12 selepas pelbagai peristiwa yang telah terjadi dan pelbagai cerita yang di anggap sengaja di-hiperbola-kan untuk mengaut keuntungan populariti diri sendiri. Semua bagaikan berada di Lendu menyaksikan perkara yang berlaku. Lumrahlah, dekat mana-mana pun terjadinya kes-kes seperti ini right? Aku ingin memohon maaf terlebih dahulu jika aku ada menggunakan perkataan kesat ataupun sebaliknya. Tujuan aku hanya satu untuk memperbetulkan beberapa kenyataan yang dilakukan oleh sebuah penulis di blog yang sedang hangat diperkatakan.

Bukan aku tak tahu cerita ini. Terus terang aku sendiri buka aib-- aku salah seorang mangsanya, tetapi tak lah pulak aku cuba hebahkan atau menokok tambah cerita ni. Juga aku rasa tak patut kita menyalahkan mana-mana pihak. Sama sekali tidak perlu. Kerana kami di sini bersyukur kerana masih selamat dan masih lagi mampu meneruskan campus life seperti biasa.

Alhamdulillah, semalam (18/1/13) seluruh warga UiTM Lendu telah mengadakan Bacaan Yaasin Perdana secara serentak di setiap kolej. Suasana bacaan Yaasin pada malam ini berlatar belakangkan bayu hujan seakan memahami keadaan kami di sini. Angin sejuk ini sebenarnya mendamaikan walaupun angin gigih meniup kencang. Syukur tiada apa-apa yang berlaku.

Posting aku bukan untuk menokok tambah mahupun sebaliknya tetapi kami yang berada di sini lebih memahami dan mengetahui cerita yang sebenarnya. Ada anatara pihak di kolej kami yang menjadi salah seorang pembaca yang terawal di blog yang sedang sensasi ini-- cukup terkesima bila dikhabarkan dengan sebuah catatan bertajuk “Hari Kelapan Belas" serta dari laman-laman sosial lain. Juga tidak kurangnya dengan beberapa buah blog yang cuba menulis tentang perkara yang sama.

11 hari yang lepas berlakunya kes yang pertama. Dituruti pula dengan hari yang kedua. Memang tidak dinafikan kebelakangan ini banyak event berunsurkan Islamik dianjurkan oleh pelbagai pihak. Tetapi bukankah lebih elok ianya diadakan berbanding event-event yang tidak berunsurkan kerohanian. Memang terdapat kes-kes histeria, rasuk dan sebagainya, tetapi tidaklah seperti yang digembar-gemburkan oleh orang-orang tertentu di laman-laman sosial Twitter, Facebook dan sedikit isu yang timbul dari salah seorang penulis blog. Kebanyakan cerita yang dikhabarkan itu banyak disalah tafsir/fakta bercanggah/cerita yang ditokok tambah.

Aku akan perjelaskan serba sedikit yang berkait dengan kolej kami sahaja dalam membetulkan apa yang berlaku sebenar-benarnya.



"Bad to the point where the Polis Bantuan, who are the people who guard our entire campus, had to be involved in the search of the boys who kena rasuk, because guess what? They can fly. Yup, they freakin’ jumped off the second floor of the college, and flew away."


--memang pada ketika kejadian ini berlaku pada 16/1/13 bersamaan hari Rabu terdapatnya Polis Bantuan yang datang. Tapi masa itu memang tiada budak lelaki yang terbang. Yang cuma ada hanyalah kes ingin lompat dari level/tingkat dua kolej tersebut. Kenyataan yang diberikan adalah tidak benar sama sekali.



"I don’t know what’s going on anymore. It’s just been too much lately. At the start of the semester, everything was fine. And then a month later, creepy things start to happen. Hope we can all be safe during this troubling time. Just end this so we can all be in peace. Thing is, we don’t even know what we did that set off the anger in the spirits around Lendu. All the events this week were all Islamic-oriented. Perhaps it’s mad because of that, because two nights ago, there was a talk in which the ustaz explained the Al-Fatihah. And he read it ever so beautifully. Just as he got to the third ayat, strong winds started blowing, and everything went havoc. The projector screen fell nearly hitting the ustaz’s head, backdrop nearly teared, the papers on the registration tables flew around… and man it was just creepy when the ustaz said “Ada benda tak nak saya teruskan bacaan saya ni.”. When he said that, another strong wind blew."


--pada malam yang berkenaan, aku adalah emcee/pengacara majlisnya. Like, tak salahkan if lebih banyak event kerohanian diadakan, kan? Kami sebagai pihak penganjur kepada malam terjadinya perkara itu kurang bersetuju dengan statement yang dikeluarkan oleh penulis blog ini. Hakikat sebenarnya pada hari sebelum itu lagi memang angin kuat. Ketika cerama sedang berlangsung, beberapa kali screen nak jatuh. Krew yang bertugas juga sudah dimaklumkan untuk berjaga-jaga jikalau screen projector itu terjatuh dan pada ketika Ustaz Syahrianshah memberi ceramah, insiden angin kuat tu berlaku sekali lagi. Kertas berterbangan. Gelas pecah dan beberapa perkara lagi berlaku. DAN pembetulan kepada apa yang Ustaz Syahrianshah cakap pada malam tersebut selepas insiden itu berlaku adalah "Adakah ini tanda yang saya perlu berhenti?" So, it was the real quotes and the truth.

Selain daripada itu, petikan daripada Twitter yang menyalahkan beberapa kolej kerana hal-hal seperti yang sedang hangat diperkatakan ini langsung tidak wajar. Sebaiknya jangan berlagak tahu kalau tak tahu punca dan sebab sebenar. Jangan bertindak menunding jari ke arah kolej kami tanpa pernah tahu situasi yang berlaku disebalik kejadian ini. Ada yg membuat cerita kononnya,



"Berita dr Lendu mengatakan 16 org kena histeria di kolej Tun Perak sebab melanggar perjanjian. Perjanjian ap? Sama2 lahh kita tunggu" - unknown


Seriously, we as the one who responsible on our college never knew and langsung tak tahu pula yang seramai 16 orang yang kena rasuk seperti dikatakan oleh tuan empunya badan di Twitter. Tak tahu jangan memandai. 

Buat anda yang berada di luar sana, kami di sini menegaskan bahawa cerita sebenar tidaklah keterlaluan. Tidak separah yang dikhabarkan. Jadi tidak perlu di menokok tambah rasanya jika anda tidak tahu cerita yang sebenar.

Sekian.

3 comments:

  1. Tak perlu berfikir serong terhadap apa yg telah ditulis sebelum ni oleh org lain. Apa yg ditulis hanya catatan peribadi di blog sendiri dan bukannya dihebahkan melalui press statement atau pun di media massa. Mungkin dia terlalu stress dgn apa yg terjadi lalu terus menulis di blognya utk menghilangkan stress terhadap apa yg telah berlaku. Secara kebetulan kawan2nya di twitter (bukannya satu dunia) bertanya lalu dia bercerita.

    Tentang terperincinya kejadian tersebut, ia bergantung kepada tahap persepsi seseorang. Serupa juga apabila kita melihat satu kemalangan...tiap2 orang akan mentafsir mengikut pandangan mata dan tahap pemikirannya sendiri. Begitu juga dgn tiap2 perkataan yg ditulis...lain org akan mentafsir dg ncara tersendiri. Jadi jgnlah berburuk sangka.

    Kepada yg pernah tinggal di asrama dan juga pelajar Uitm, apa yg berlaku merupakan perkara biasa sahaja. Tiap2 kampus dan asrama ada ceritanya tersendiri dan memang tidak dapat dinafikan cerita tersebut kerana sememangnya tiap2 kampus dibangunkan di kawasan yg dikelilingi hutan...tiap2 tahun histeria ni mesti terjadi.
    -Bekas Penuntut UITM Shah Alam-

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.... saya setuju dengan kata2 saudara/i.....

      Delete
    2. ye lah , ade betol nye jgak .

      Delete

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"