Sunday, September 22, 2013

Kamar

Kiranya last week, aku volunteer diri nak ikut pergi beli barang untuk kolej. Agak bosan kebelakangan ni bila weekend asyik buat kerja dalam kampus. Event pula berlambak. Lepastu, asyik jumpa orang yang sama dekat mana-mana. Bosan, bosan dan bosan. Sana kau, sini kau, situ kau. Nasiblah dalam mimpi orang lain, selain hantu puaka tu.

So, agak banyaklah kami beli barang. Walaupun masa tu aku tak beli apa-apa pun, tapi merasa jugaklah macam shopping. Angkut barang banyak-banyak masuk kereta dan gelak sampai tak ingat dunia. Juga karaoke. Banyak jugaklah tempat kami pergi. Pusing sekitar Bandar Melaka dan beberapa tempat lagi. Singgah dekat Coconut Shake Klebang, satu Tweet masuk. Terus check phone.

"Amboi, berjalan sakan hari ni. Malam ni datang event orang tau!"

Tertelan jugak air liur aku tengok Tweet tu. Memanglah takde apa-apa yang manis ke apa, tapi kau faham-fahamlah perasaan tu. Yes, check-in sangatlah penting dalam dunia sekarang ni, selain nak naikkan jumlah Tweet, ia juga fungsi menunjukkan kau boleh pergi banyak tempat selain Lendu tu je. Jadi, melalui check-in tu semua tadi yang buat mention aku.

Flipping back time, bermula dengan senyuman dia beberapa kali sem lepas setiap kali terserempak membuatkan aku macam terbayang-bayangkan dia. Simple je. Kira sopan dan sedap mata memandang. Tak kiralah banyak kali pandang pun mesti tak jemu. Aku tak tahu yang dia follow Twitter aku. Kalau orang lain pun tak perasan. Apa jenis account-lah masa tu aku fikir letak nama "fries".

Quiet active jugalah kami selalu bersembang dekat Twitter. Disebabkan kes sebelum ni dah pernah terjadi bila rapat gila dekat Twitter tapi bila berjumpa depan-depan macam tak kenal, so aku macam berhati-hati jugak dengan dia ni. Manalah tahu kena friendzone lagi ke?

Tapi tak. Dia ni jenis yang tak macam tu. Bila jumpa, dia akan senyum tegur sepatah dua. Sambil pegang air dalam cup plastic jernih tu. Kalaulah aku yang cup plastic tu, meraung indah.

Bila balik bilik, mesti tersenyum, sengih sorang-sorang sebab tengok Tweet dia. Dia macam ada satu spot dalam bilik atas katil tu, duduk dalam posisi yang sama, adalah perfect untuk diskripsikan best-nya duduk dekat tempat tu. Mesti orang takkan faham. Biar aku je faham sebab aku yang rasa manis, bukan orang lain.

Aku tak pastilah kenapa. Dalam banyak-banyak tempat dekat bilik ni, kalau duduk menghadap angle atau spot atau dalam posisi yang aku selalu buat ni dekat bilik yang aku berada sekarang, mesti akan automatik teringat dia. Sebab entah kenapa, luck aku bila duduk tempat atau angle tu mesti waktu tengah borak atau apa-apa je pasal dia.

Duduk dekat bucu katil menghadap pintu yang terbuka dan cahaya matahari masuk dari celahan dinding konkrit. Lalu macam hadir bayang dia. Okay ni dah angau.

Lately, mungkin dia busy atau apa entahlah tak dapat nak pastikan bila dia pun jarang balas WhatsApp. Walaupun jarang texting dengan dia, but sometimes sunyi tetiba dia ada, dulu. Now, dah lain sikit. Aku macam tak letak harapan apa-apa sebab akan tahu jadinya seperti hari ini. But you know me, benda sentimental macam ni lah yang aku akan ingat sampai bila-bila. Ceh.

Berbalik semula pada Tweet tadi, so, aku macam tak nak pergi sebab dah letih berjalan sakan seharian. Balik mesti nak kemas baranglah apa. Ehhhhhhhhh, malam tu sampai je dekat gate UiTM, terus menghala ke sana kereta kawan aku ni. Rupanya awek dia pun budak business.

Apa-apa jelah.

"Adik sihat tak?"
"Sihat. Dah makin comel dia."
"Aaa ya ah tu. Tengok dekat Twitter!"
"Sama macam saya tak?"

Hari ni, dia dah MIA. Satu apa pun dia dah tak reply. Kalau dalam 2 3 hari reply Tweet dia, tapi dia tak reply, dah tahulah maknanya tu. Boleh fikir sendiri.

So, aku dengan ini, back off.


Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"