Thursday, October 24, 2013

Buaya Darat - Memperguna atau Mempermain Hati

Buaya Darat, mempermain atau memperguna hati?

"Tujuan boleh menyebabkan kedua-duanya releven. Sesetengah permainkan hati kerana sifat sukakan perhatian dari inidividu yang lain.

Boleh juga pergunakan hati untuk tujuan lain, sebagai contoh; Ali dimainkan oleh Siti. Abu pergunakan hati Siti untuk dihancurkan sebagai dendam rakan karibnya, Ali."


Jam menunjukkan pukul 2 pagi. Aku masih lagi menunggu jawapan daripada dia. Aku sangka dia takkan reply sebab mungkin dia dah malas nak jawab. Tapi tiba-tiba, notification phone berbunyi. Cepat-cepat aku bangun dan mendapatkan phone yang tengah charge dekat atas meja. Aku macam berharap dia akan reply lagi panjang tapi tak. Biasa je. Aku macam tergaru jugak kepala nak fahamkan ayat dia ni. Biasalah, pukul 4 pagi macam ni kadang-kadang sel otak tak berhubung.

So, back on the topic.

Buaya darat-- lelaki yg suka menukar-nukar pasangan wanitanya dan meninggalkan mereka setelah dinodai; (Kamus Dewan Edisi Keempat).

Itu kalau buaya darat. Tapi kalau haiwan yang bernama buaya, dia memang hidup dua alam-- darat boleh, air boleh. Okay, tak ada kena mengena.

Apa yang cuba aku sampaikan dekat sini adalah apa dia Buaya Darat ini sebenarnya?

Secara logik, ideologi yang sering dihidangkan kepada kita adalah seorang lelaki yang memainkan atau menukar pasangan secara sewenang-wenangnya ibarat pakai buang. Pakai bila perlu, buang bila tak guna.

"Habis madu, sepah di buang?"

Mengapa aku ungkapkan, memperguna atau mempermain hati? Secara ringkasnya, mereka-mereka ini adalah individu yang mempergunakan pasangan mereka sesuka hati. Mempergunakan mengikut kehendak hati. Mempermain hati pasangan tanpa memikir perasaan individu yang menjadi mangsa dia. Mempermain-mainkan hak hati.

Okay kejap. Aku kena chill. Tiba-tiba aku rasa macam nak meluap to talk about this thing. Macam sangat relatable pulak dengan kehidupan yang lepas. Ya ke? Aku sendiri tak tahu kenapa dan mengapa sebenarnya. Jelas, sesuatu yang terselindung. Aku tak menyalahkan sesiapa. Mungkin ini yang perlu diterima oleh mangsa-mangsa buaya darat di luar sana?

Sorry, aku rasa aku kena berhenti nak bercakap panjang lebar berkenaan ni.  Kepada seseorang, kekallah perubahanmu.

Buaya Air.

Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"