Wednesday, October 23, 2013

#NAAEK: Nadim. Anonim. Abstrak. Ekstrapolasi. Kompleksiti

"Nukil. Agung. Abadi. Emansipasi. Kolaborasi"

Dekat post yang lepas, aku tak terangkan dengan nyata dan jelas kenapa aku mendefinisikan "NAAEK" kepada Nukil, Agung, Abadi, Emanispasi, dan Kolaborasi. Sebab rasa macam sedih sangat dulu masa nak menaip. Mana tidaknya, pasal sahabat kot? Here we go.

NUKIL - Kita berlima menukil cerita yang tak pernah dijangka sama sekali sepanjang hampir memasuki penggal yang tidak berpenghujung.

AGUNG - Persahabatan ini kita agungkan. Persahabatan ini kita utamakan. Prima NAAEK itu sendiri menjadikan kita dekat satu sama lain.

ABADI - Pertalian ini, keakraban ini kita kekal abadikan dalam sanubari. Takkan terpisah selagi masa masih ada, tanpa aral melintang.

EMANSIPASI - Bebas atau emansipasi. Satu saat bersama kita bebas bersuara, bertindak dan bebas berfikir siapa kita di dalam kehidupan ini.

 KOLABORASI - Segala yang berlaku kita bersama. Kita sering bergabung mental dan fizikal walau di mana keberadaan jasad ini. Sedari NAAEK mungkin sempurna terlihat satu sama lain.


So, kali ini aku bawakan pula sisi lain NAAEK tu sendiri.

"Nadim. Anonim. Abstrak. Ekstrapolasi. Kompleksiti"

Nadim kita mempercayai, membina ukhwah tanpa memikir latar belakang mahupun sejarah hitam. Mengenal hati budi, sikap dan melengkapi kekurangan diri. Aku sedar bukan senang untuk menerima siapa aku. Tapi mereka menghakimi aku seadanya dan menerima aku apa adanya.

Kita membina anonim kita tersendiri. Kita kekalkan panggilan kita. Maka terbinalah NAAEK yang aku sangat takut akan kehilangannya. Anonim yang kita ungkapkan Bella, Alfiqah, Aanina, Epulina, Kecikaro membuat kita tergelak tawa. Okay, part ni malu sebenarnya. Berdekah aku nak tulis.

Sebuah erti yang tidak dapat dinyatakan. Abstrak-- tidak dapat kita terterakan apa itu NAAEK sendiri. Susah ditafsirkan dalam bentuk, objek, jasad mahupun sesuatu yang mampu dilihat dan disentuh. Abstraknya persahabatan kita. Ibarat tiada tanding taranya.

Namun, pernah kita terfikir masa hadapan kita? Jangkaukah pemikiran kita ke arah relungan masa hadapan? Kita mampu membina seribu kata, seribu kenyataan, seribu fakta bagi menjangka di masa akan datang. Tapi mampukah kita lihat tersendiri ekstrapolasi NAAEK suatu hari nanti? Hanya mampu berdoa.

Sesungguhnya, kerana kompleksiti hubungan kita ini menjadikan kita semakin cekal, akrab dan senantiasa bertaut dalam untaian yang tidak mampu dileraikan walau sekompleks mana sekali pun. Urat darah yang mengalir seakan sudah tersalurnya perkataan NAAEK itu.

Biarkan waktu berputar merentangi arus perdana. Kita kekalkan persahabatan kita.

NAAEK akan mati terkubur di dunia tapi tidak mati dalam kenangan.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"