Friday, October 25, 2013

Penipuan

Hari ini aku tak bercadang nak tanya dia apa-apa sebab terlampau kerap sangat karang tanya soalan random pun tak sedap jugak. Kiranya hari ni memang nak bebas daripada dia. Kalau ikutkan, dah seminggu lebih tanpa henti kacau privasi hidup orang. Biarlah dia pergi mana-mana dia suka. Tak nak masuk campur sekejap.

Kebiasaannya, aku akan hantar setiap persoalan random tu tepat pukul 12 malam. So, kiranya dia kena dan akan standby lah masa tu. Kalau dia sedarlah. Tapi macam aku cakap tadi yang aku tak berniat nak hantar apa-apa pun. So, boleh pergi tidur ke apa.

Suddenly, beberapa minit lepas pukul 12, dia hantar satu mesej. Aku pulak yang menggaru kepala. Sebuah persoalan dilontarkan kepada aku.

Mengapa ramai manusia yang menentang penipuan merupakan yang melakukan penipuan?

Aku tak ambil keputusan untuk terus reply mesej dia. Boleh pergi baring dulu atas katil, merenung menghadap siling. Buka tingkap dan tengok bulan tengah mengambang masa tu. Agak-agak dah ready, aku capai phone semula. Lantas aku beri jawapan aku tersendiri yang aku tahu bukan seperti yang dia nakkan.


"Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua."

Penipuan merupakan sebuah tindakan atau perbuatan menipu. Mungkin orang lain atau diri kita sendiri? Berbohong? Secara tuntasnya, manusia mengenali penipuan tu sejak azali lagi.

Penipuan dan manusia berpisah tiada.

Manusia sering bertindak. Bertindak membutakan melalui penipuan. Mungkin secara sedar atau separa sedarnya, manusia terlatih untuk menipu dan di tipu diri sendiri atau oleh orang lain. Mengikut perspektif yang diunjurkan pembentangan dalam fikiran, aku bawa maksud yang tersendiri. Bagai seorang yang menzahirkan tidak suka melakukan penipuan tetapi hakikatnya dia sedang melakukan tindakan tersebut.

Well, I don't know penipuan apa yang dimaksudkan dalam pertanyaan tersebut. But, you know dalam keadaan kita yang sekarang ni aku boleh nyatakan sebagai cara apa yang di depan mata. Tak tahulah ada benda lain lagi. Atau lebih mudah, perkara ni lebih senang difahami mungkin?

Konteks yang terlintas dalam kepala aku maksudkan adalah ibarat seseorang yang berselindung di dalam perasaannya sendiri. Seakan berpura. You feel something to someone but you deny it. Nah, maybe I don't talk about apa yang kau sedang fikir tu (or maybe yes).

Perasaan tidak pernah menipu. Tetapi berpura mempunyai banyak sisi makna. Kenapa berpura sedangkan hakikatnya tahu bahawa ia merupakan sebuah penipuan atau jelasnya hipokrit. Tak siapa yang mengajar kita menipu, berpura, hipokrit tetapi berbalik kepada asalnya iaitu diri sendiri yang mengajarnya.

I'm so sorry if this macam tak kena je. But, at least boleh jawab serba sedikit. Kalau tak kena pun, nak buat macam mana.

Kadang-kadang kita menentang penipuan tu demi kebaikan diri kita sendiri biarpun sebenarnya kita tengah lakukan penipuan tersebut. Demi kebaikan-- kita terpaksa menipu. Apa je yang terbaik untuk dilakukan selain itu? Bercakap jujur tapi memedihkan dan memecah belahkan? Andaikanlah penipuan itu yang lebih berhak pada saat tersebut. Mungkin.

Aku tinggalkan kata-kata tersebut dengan rasa yang bersalah. Seolah aku sedang bercakap soal aku. Yang sedang dan lagi hipokrit. Lalu aku terus ke katil semula dan membiarkan dia sendirian di situ.

"Jangan tipu diri sendiri," dia tinggalkan pula lagi satu ayat penyata yang membawa persoalan kepada aku.

Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"