Tuesday, October 15, 2013

Epilog: Halaman Ketiga Lendu

Perit jerih yang aku renangi ternokhtah pada 13 Oktober yang lalu.

Menyaksikan Prolog yang tiada hentinya berharap dan sering berharap. Dalam harapan-- aku memulakan langkah dengan mencari rakan seketawa di dalam alam maya. Mengharap agar samanya aku ketawa di dalam maya, sama seperti tawanya di dalam realiti. Pedih apabila hakikatnya tak seperti yang aku jangka. Ternyata aku cuma insan biasa-- tidak teristimewa pada sesiapa.

Kemudian aku berada di sebuah pulau yang diciptakan barisan kebencian. Aku melebihi bayangan. Sedih dengan penghidupan yang berharap agar diterima kerja tetapi sebenarnya tidak. Lalu aku memilih untuk mematikan diri.

Ujian yang masih berbekas sisanya membuatkan aku terlantar dalam jangka waktu yang aku tidak tahu pendek panjangnya. Melihat tangan yang sakitnya mencengkam hirisan dicium tanah. Harapan aku agar sembuh.

Cinta yang tidak mengenal batasnya kembali menghambat nafsu. Sakit menerima. Derita membenar. Khayalan semata. Susah untuk aku cuba aku menghalang. Dan semua menyebabkan rasa aku terhuyung-hayang.

Mengejar seribu kemahiran sehinggakan lupa pada tuntutan. Penyaksiannya melihat tanda itu. Rasakan sendiri kejatuhan mendadak. Inikah tujuan aku ke sini?

Mencapai mimpi igauan aku. Setia dan berusaha. Dendang alunan. Gelaran dan kilauan. Aku mengejarnya seperti idaman aku.

Dan pengakirannya bila aku sendiri terkandas dalam sebuah perasaan pada N. Kenapa? Dan aku tahu sebenarnya aku yang salah. Hentikan, hentikan.

Masih di dalam Epilog yang sama seperti sebelumnya, kah?

Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"