Tuesday, November 19, 2013

Cinta - Jumpa atau Cari

Siapa menduga cinta bakal menyentuh hujung hati?
Siapa menyangka cinta mampu mengubah perilaku?
Dan siapa tahu bahawa cinta dapat melakukan apa?

Hai, aku tak mahu untuk berkongsi apa-apa mengenai cinta lagi saat ini setelah beberapa entri yang lepas. Namun, kerana menghormati kehendak dan masih memikirkan dirinya, so let's start with my special edition entry!

Pernah tak kau berjalan dan secara tiba-tiba terjumpa cinta? Bergolek datang pada kau lalu mendakapkan kasih mengundang rindu ketika berjauhan?

Pernah tak kau bawa sebuah kanta dan mengesan jejak cinta? Bagaikan seorang forensik mahupun detektif menemukan kesahihan bukti-- cinta nan hakiki.

Pokok pangkalnya samada jumpa atau cari ia tetap takdir dan ketentuan yang telah tertulis. Cinta yang dijumpai mahupun dicari akhirnya membawa kepada sebuah ikatan antara dua insan. Samada berhak memiliki hati mahupun sebaliknya.

Jika berjumpa jodoh kau, jangan persiakannya kerana dia mampu membahagiakan. Jikalaulah dia jenis membahagiakan. Kalau diri sendiri pun jenis yang mempermainkan orang lain serta sewenangnya mengungkap kata cinta sayang kasih rindu tak bertempat, yeah layaknya menangis satu malam dua kali kerana kehilangan.

Jika cinta yang dicari kau ketemu, bersyukurlah kerana apa yang dicari dan diingini berada di depan. Jikalaulah dia sempurna seperti yang diimpikan. Kalau diri sendiri selalu anggap dan menaruh harapan terlalu tinggi terhadapnya tak boleh jugak kerana tak semua yang kita inginkan dapat serta tak mungkin dia jadi milik kita lagi.

Cinta Masjid mahupun Cinta Platonik. Mampu berfikir dan cari maksudnya. Masa ini biarlah platonik aku harapkan. Bukan seseriusnya.

Jika cinta yang dijumpai adakalanya pandang pertama lalu kekal dan ianya terbaik. Mungkin.
Jika cinta yang dicari adakalanya terlalu memilih lalu terlajak perahu berlayar umur. Mungkin.

Namun cinta melalui 2 method tersebut-- jumpa atau cari sentiasa relevan. Jodoh itu di tangan tuhan. Ada jodoh tak ke mana. Tiba masanya adalah yang bertaut dan bertamu di kalbu.

Sesungguhnya aku di dalam mood yang sangat malas dan langsung malas menjana serta study tajuk ni. Masa ini aku lebih memilih untuk membenci kerana Oktober lalu. Biar aku begini. Aku harap kau faham kedudukan aku. Pinta aku agar teruskan aku membenci kau dan tidak mahu berfikir setiap tentang kau di setiap waktu.

Jika tak keberatan dengarkan lagu Najwa Latif - I Love You. Mohon jika berkesempatan. Apakan daya mahu memaksa.

Maafkan aku tanpa sebab dan Happy Anniversary.

***

Update: Aku tak tahu kenapa dia boleh ada keberanian untuk cari aku balik lepas beberapa hari aku dah tak nak cakap dengan dia. Aku off kan phone dan buat tak tahu apa semua. Aku malas nak scroll Twitter atau stalk tweet-tweet dia sebelum-sebelum ni. Kan kalau bagus Twitter ni ada button Mute? Tak payah unfollow, tapi mute. Senang sikit.

Time aku buka phone hari tu, tiba-tiba muncul dia. Macam mana entah dia boleh tahu aku dah on balik phone. Takkan dia tengok Last Seen dekat WhatsApp? Eh entahlah malas nak fikir daripada mana dia tahu.

So, demi nak cakap yang aku tak ada apa-apa, aku reply-kanlah kehendak dia dengan soalan "Cinta itu jumpa atau cari?"

Yours truly,
Blue x

1 comment:

  1. Nice. Its okay. In shaa Allah masing masing ada jodohnya. Hanya soal masa dan tempat. :)

    ReplyDelete

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"