Sunday, November 16, 2014

Mentari Untuk Laila - 16 November 2014

takkan mungkin mentari jadi milik laila
sungguh terang jelas mata

genap lebih dari setahun jalan;
satu patah pun perkataan--
tak pernah terbinakan
melalui setiap pertemuan

kali ini-- paling dekat
minit dan saat
bercantum rapat rapat
paling mendekat

lihat sini siapa di tepi aku
mentari di tepi aku

panas sekali pun aku genggam mentari
sebab kali ini
aku tak mau dia pergi
aku mau dia di sisi

namun aku nyatakan sekali lagi
ingat ini--
laila dan mentari
takkan pernah selari

mentari hanya bisa
berganding dengan laila
hanya beralaskan bulan sahaja.



aku tak tertahukan macam mana aku mau ungkap lagi.
sebab mentari terlampau umum untuk semua
dan tiada istimewanya aku untuk dilihat mentari.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"