Wednesday, April 22, 2015

Apa Itu #zinepelacur?



Ramai yang tanya apa itu zine? Padahal korang sendiri boleh pergi google apa makna zine tu. Alolo mengadanya dia. *babab bontot*

"A zine (/ˈziːn/ ZEEN; an abbreviation of fanzine, or magazine) is most commonly a small circulation self-published work of original or appropriated texts and images usually reproduced via photocopier" - wikipedia

"General definition of ZINE: So-called-magazine; a non-commercial often homemade or online publication usually devoted to specialized and often unconventional subject matter. Zines are written in a variety of formats, from computer-printed text to comics to handwritten text. Print remains the most popular zine format, usually photo-copied with a small circulation - Source" - gadisjahat.blogspot.com 

Yes. Semua pembikinan dari A sampai Z aku dan anep akan pastikan kitorang tahu apa yang berlaku. Kiranya start daripada isi dalam sampai terjadinya buku zine ni semua sendiri sendiri. kira design apa semua sendiri sendiri. Without any publisher lah. untuk suka suka nak collect duit simpanan dan menampung perbelanjaan kami berdua sem keenam (terakhir) aku ini.

Pada asalnya aku plan untuk tinggalkan sesuatu dekat Lendu (most of my friend lah) dan masa aku tawarkan anep untuk join venture dengan aku buat zine ni-- aku tengah buat satu zine lain kolaborasi bersama DS, Radya and Madam Azura entitled RADAR.

Jadi entah macam mana zine yang ni dapat dikeluarkan dulu. So untuk first batch haritu collection dapat dalam seribu lebih walaupun banyak masalah berlaku masa proses print cover dengan tempat printing ni. (Kalau orang yang order dulu tahu macam mana aku meroyan macam orang gila dekat instagram and twitter sebab tempat printing ni.)

So, kitorang decide untuk adakan contest-- reka puisi bertemakan "Catatan Pelacur Cinta" dan satu lagi sambung atau akhirkan "Mentari Untuk Laila" series. Dah ada pemenang. Alhamdulillah seperti mana yang kitorang rancang.


Mengenai #zinepelacur.

1 -  Zine yang dihasilkan sendiri dengan air tangan sendiri. koleksi entri-entri blog anep, instagram aku dan beberapa catatan aku di blog atau di mana mana.
2 - Isi kandungan-- ada yang tertulis di blog ini dan ada yang takkan korang jumpa.
3 - Tak macam zine lain. 60 muka surat (cetakan pertama) dan 100 muka surat (cetakan kedua dan ketiga). hitam putih. Tetapi untuk cover ada colour.
4 - Aku jenis ada sikap yang from A - Z kalau benda yang aku buat kena pilih dengan tepat dan teliti. So, yeah. Semua pemilihan struktur, gambar, layout dan apa segala jenis mak nenek dalam ni semua aku akan buat sendiri.


Cara order:

1 - Email nama, alamat, nombor telefon kepada email blueasyraff@gmail.com atau whatsapp to +60179309585 (aku) / +60189570696 (anep).
2 - Bila terima no. akaun, bank in RM20 kepada nama yang akan diberi. Duit termasuk buku, freegift, servis dan postage (plus GST).
3 - Simpan details resit (masa/tarikh) lepas bank in duit dan snap picture resit tadi dan hantar kepada salah seorang daripada kami yang korang berurusan supaya boleh dijadikan bukti dan rujukan kelak.
4 - Tunggu bila tracking number di beri bermakna esok atau lusanya korang dah boleh tunggu depan rumah menanti abang postmen dengan hati yang berbunga.

InsyaAllah, dalam bulan 5 ini kitorang akan release kan edisi kedua zine ini yang di mana kami telah mengumpul beberapa komen dan pandangan strangers. Content di dalam edisi kedua ni akan dipertingkatkan sedikit mutu dan beberapa elements of surprise akan dihasilkan serta beberapa lagi perkara penting yang pastinya pembeli edisi pertama akan berasa rugi tidak dapatkannya.

Pesanan dari aku, terima kasih sebab sudi membeli zine kami and support kitorang. Aku masih lagi menaip seperti biasa dan masih lagi menerima sebarang idea daripada korang. 

Any hesitation you can email me to blueasyraff@gmail.com.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"