Thursday, April 30, 2015

Tempat Berteduh 3 Tahun: JPKTPK2

Pada asalnya aku tak pernah jangka untuk ditempatkan di dalam golongan ini.  Disatukan untuk belajar erti kehidupan di sini. Tekun walau banyak cabaran.

Kelibat seorang badan gempal ada di hadapan aku. Dia peluk aku erat seeratnya dan berkata "Kau melatah eh? Ohh haa ambik ni ambik ni." sambil dia gelak dan bergelak. Dia juga bilang "Banyakkan istighfar. Ni mencarut pulak melatah."

Bermula daripada situ aku kenal siapa dia. Tapi yang menjadikan aku takut pada dia bermula saat dia interview aku dan tanya soalan "Kau boleh jadi emcee? Boleh buat proposal?" rasa yang agak paling berdebarlah masa itu. Tak. Sumpah tak tipu sebab dia dah bertukar jadi singa diam.

Perasaan yang berbeza antara hormat dan takut. Lebih menakutkan aku adalah bila di awal meeting antara semua sekretariat-- dia warning aku "Kau kalau kena rasuk lagi, aku buang jelah kau dekat mana-mana kolej. Ada dekat sini, buat busukkan nama kolej je." the words. Terkesan sampai hari ini. Sebab aku fikir. Bukan aku sengaja. Lupakan. Setiap kali aku dirasuk-- dia ada untuk melegakan perit dari dalam. Dengan cara dia sendiri.

Dan perasaan tadi yang takutnya berubah apabila dia berubah-- mewujudkan sebuah kepimpinan yang dihormati. Berfikiran terbuka untuk mendengar masalah dan memberi inspirasi kepada manusia lain. Sungguh.  Dia menanamkan satu cara pemikiran yang kita akan menghormati siapa dia.

Boleh beza antara dia yang dulu-- Buff bertemu dengan kawan tak sebulu dia. Masa itu, dia seakan berlakunya perang dunia ketiga. Ketegangan yang ketara. Pantang bersua. 

Kawan tak sebulu Buff pada pandangan aku masa itu-- seorang yang sangat peramah. Walaupun masa dia satu team kayak dengan aku banyak yang tak suka pada dia, tapi dia jenis yang tak peduli pun cakap cakap orang. Dengan motor bot dia. Tukar warna biru pulak motor apa entah.

Dia banyak bercakap mengenai cita-cita dan angan-angan dia. Terlampau banyak kegigihan yang dia tampilkan. Lawak hambar yang tak lekang.

Sebelum aku betul-betul official generasi ketiga kepimpinan-- dialah yang banyak memberi nasihat dan kata-kata semangat. Vee itulah yang selalu ada dalam pertanyaan aku dalam apa apa pun pasal organisasi. Dan dia akan terus suruh aku merujuk pada seseorang lagi.

Tiada tandingan ilmu kematangan. Sebab dia dah lama. Agak veteran dalam usia kami. Malahan aku ini baru setahun jagung. Dia lebih matang dari kakak aku. Lebih tua sepatutnya kena sebut. Dah beristeri pun. Abang zizi adalah pusat rujukan dalam organisasi masa itu (kot). 

Selain baiknya aku bercakap mengenai masalah dengan Vee-- aku akan berjumpa sifu aku. Sifu tongga yang romantik gila bila bercakap dan takkan kasar. At the early stage aku kenal dia-- dia tengking aku "Jangan buang air maggi dekat tempat ambil wuduk!". Dia tak tahu aku jadi orang suruhan Abas (JPK Publisiti pertama) masa itu.

Aku lepas itu terus tak suka dia. Masa dia hampir terbuang dari jadi calon JPK, aku bapak lah gembira sebab masa itu aku betul-betul tak suka dia. Lepas peristiwa tadi itu. Tapi lama-lama dia tempat mengadu domba lah. Alah. Tempat dia nak urut batin pun dia cari aku. *emoji senyum sinis*

Amin the one who responsible yang banyak ajar aku untuk jadi S/u yang mantop warok dong. Hahaha sebab dia banyak bagi percaya dia dekat aku nak jadi S/u nokrom. Tambah-tambah lagi kawan dia seekor ini. Dia punya vision dan percakapan yang pelat "r" tak mematahkan mood nak dengar kata-kata penuh semangat dia.

Kerek tak pernah jadi kerek. Walaupun muka kerek and cakap gaya sinis. Tak pernah dapat sebilik dengan Amin. Kesian. Dia pun selalu jugak mintak urut batin. *sekali lagi emoji senyum sinis*

Kerek ada kadang-kadang kenakan aku. "Abang kau balik ke?" the question yang aku dah tahu pasal siapa tanya. Menjadi abang kepada ramai orang lah. Yang juga nampak aku dekat mana dan bawa aku sehingga sampai ke hari ini untuk mengenang jasa baik dia.

Tanpa dia-- rasanya aku takde rezeki kot berada selama 6 semester dekat Kolej Tun Perak ini. The one who believe in me. Syahiran. Yang takkan pernah peduli apa cakap orang. He said "Syahiran dengar semua kutukan tu. Tapi Syahiran dengar dan ambil kejap je. Lepastu buang lah. Not worth it."

Sebab yang not worth it, itulah yang selalu digelakkan si dia ni. Membahan tahap intelektual ilmiah. Otak bergeliga ada je modal. Tak pernah lekang mulut mengalahkan joyah kalau nak membahankan orang. Tak menang. Ini azan. Dia pro. Pro dalam designing itu ini. Aku cukup tak puas hati kenapa dia hero of publicity dalam mata aku. Sebab sesiapa yang kenal dia-- akan tabik setiap hasil kerja dia. Dia jadi idola lah senang cerita.

"Kerja aku Pul, aku fikir macam ni. Settle kerja aku dah. Aku malas nak fikir kerja orang lain. Bahagian aku dah settle. Simple je. Tak payah pepening." kata Azan lah masa itu. Dengan perasaan slumber king kong dia.

Minat main futsal. Ada geng sendiri. Salah seorangnya bangla hati aku. Yang aku anggap abang. Taiko keling dekat kolej. Paling malam. Malam dengan malap entah lah. Dia menggantikan JPK sebelumnya. Atas kata sepakat majoriti mahu menaikkan dia. Well tak salah beri peluang dekat mamak ni. No wonder dia nama Paktam.

Pemakai boxer vespa warna-warni ini pun ada juga kawan. Sama juga mulut macam Azan. Pernah jugaklah aku tarik sentap dengan dia bila dia cakap "Habis semua event kau nak buat." dengan keadaan slumber atas katil double decker sebelah atas bilik 314. Aku peghati je dia ni. Sabar punya pasal sebab dia senior tak bertamadun dengan Paktam. Disebabkan dia muka ala ala kartun dalam cartoon network-- Dexter the laboratory, so nama dia Dexter orang bagi. Sabar je lah.

Itu pasal muka. Belum masuk pasal gigi. Kalau gigi.... Hahahahahaha dialah yang paling tak boleh dekat dengan magnet. Tu haa dia. Naik kereta Wira hitam. Pandai cakap cina. Cakap pun macam cina. Suara nyaring. Cepat koyak jugak hahahaha entah berapa kali aku bergaduh dengan dia. Tapi hati Ijam ini macam tisu. *teringat kuliah subuh Syamil Kamal gigi besi jugak masa dekat PAA2 pasal hati ini seperti tisu*

Tapi tiada hati selain tisu seperti Hadi. Kuat nangis. Acah sado. Tak nampak (masa tu lah). Muka ganas je lebih. Geli je. Suka dekat tuttttt merdututttttt ni tuttttt YDtuttttttt. Pakai kereta kancil. Tapi dulu dia pernah bawak motor. Motor dia pernah excident depan kolej. Itu semua sebabbbbbb..... Hahahaha Ameer kan tak silap?

Orang tua. Hahaha yang paling peramah. Bukan umur sama dengan kitorang semua. Periang. Botak. Pakai kaca mata. Dan jangan sangka air tenang tiada buaya. Hehe. Dia kalau panas-- semua akan kena. So jangan memain.

Dan dalam panas-panas Ameer ada je yang tenang relaks cool tanpa perlu marah-marah. Naqi. Cool je. Tak banyak bersuara. Tapi aku tak permah anggap dia tak berguna. Walaupun dia selalu cakap "Aku tak berguna dalam semua JPK." no. Aku rasa kau ada je gunanya. Yang kau pernah suruh aku cari details budak satu kolej sampai empat pagi tu tak berguna ke? Bergunalah tu. Buat kerja. 

Jadi inilah kesemua 13 belas JPK generasi kedua dan merupakan generasi pertama Kolej Tun Perak secara rasminya.

Hati TPK yang pertama.


No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"