Friday, September 04, 2015

10 Tahun: Disebalik Pembikinan Zine

I was at the stage where I'm broken. Duit dah kehabisan. Aku memang betul-betul nak sambung degree. Memang dah tak mampu nak teruskan lagi kehidupan kosong macam ni. Plan untuk larikan diri daripada rumah berjaya.

Aku cukup dah tak tahan untuk berada dekat tempat yang menyeksakan emosi dan mental aku seperti yang pernah aku lalui 10 tahun yang lepas. Cukuplah. Aku mahu pergi daripada sini. Aku lagi tak tertahankan masa ini terlalu sakit merasa sebuah kehilangan-- Im.

Fika memang betul-betul kawan yang tak akan lupa sampai mati macam mana dia tolong aku untuk meminjamkan RM50 kepada aku. Kalau tak ada dia, aku dah tak tahu macam mana aku nak mulakan pelarian ini.

Berbekalkan dengan hanya duit RM50 for about 3 weeks ago dari waktu sekarang (beberapa hari selepas hari jadi yang ke 21), aku ke Melaka. Tiket RM30. So, aku ada balance lebih kurang RM20. Dalam kepala aku-- dengan duit ni aku rasa sehari dua lagi habis lah duit aku semua.

Apa aku nak makan?

Puas aku fikir. Macam-macam aku keluarkan idea nak tampung belanja. Aku betul-betul lari dengan poket yang kosong. Aku kira bersyukur yang Azfar, Mok, Apek, Haziq, Megat, Adib & Aqmal (AG4) bagi tumpang rumah sewa diorang.

I swear to god-- some others day, aku akan balas. Aku tak pernah cuba untuk pinjam duit dengan diorang. Sebab aku tak nak jadi lagi menyusahkan. Cukuplah dapat tinggal sini free pun aku dah bersyukur. Terlalu bersyukur.

Dari sehari ke sehari, I met lots of people. Berkenalan dengan orang lain yang wujud depan mata sebelum ini tapi tak pernah untuk mengenal secara nyata dan jelas. Terima kasih setiap satu persatu kenalan baru yang menjadi salah satu kenangan dalam kehidupan aku-- yang nyata dan wujud.

Dalam masa beberapa hari daripada aku sampai rumah sewa ni, merupakan harijadi Haziq. Masing-masing kira nak celebrate his birthday. Dengan aku hanya ada RM18.50. Tak kelakar langsung.

Aku berpura ada duit banyak dan melaburlah RM15 untuk meraikan harijadi Haziq tadi. Aku menangis dalam hati. Tapi bila lagi? Orang bagi aku tumpang takkan aku nak buat hal.

Malam sambutan tu hujan. Macam hati aku tadi. Bercucuran tanpa henti. Dan aku fikir lagi. Macam mana nak beranakkan duit aku. Macam mana duit nak jatuh dari langit.

Esok paginya, dengan secara tiba-tiba setelah hampir 5 bulan lamanya, Ayah call. Dia rasa tak sedap hati pasal aku. He asked me few questions. At the end of the conversation, he told me that he already bank in RM150 to my account.

Aku berasa sangat bersyukur tuhan mendengar rintihan aku. Walaupun hakikat sebenarnya aku tak nak menyusahkan orang tua aku. Aku cuma ada seorang Ayah yang dah tua dan sedang menyara keluarga tiri aku dengan susah payah sepanjang tahun ini.

Aku bukan lari daripada dia-- aku cuma tak mahu dia makin terbeban dengan setiap hadir aku. Biarlah dia berhabis duit menanggung 4 orang anak dia dekat sana. Tambahan pula dia tidak bekerja lagi. Cuma mengharapkan beberapa kerja membanting tulangnya yang tersisa.

Aku kira terselamat untuk seminggu. Tapi duit mengalir laju macam air terjun. Gerun yang teramatnya bila tengok dah makin kering. Walaupun puas berjimat. Sanggup makan lewat petang atau akan berjimat sehabis mampulah untuk pastikan duit tak dihabiskan dengan sia-sia.

Dan aku masih sempat-- bila tengok orang tak makan kerana tak ada duit, aku dahulukan duit aku. Walaupun sebenarnya bukan istilah dahulukan tetapi 'belanja' adalah terma yang tepat.

Finally, duit makin habis. Tinggal RM10 dalam dompet. Namun masih terselamat untuk beberapa hari. Tuhan masih sayang aku. Berapa hari berturut-turut rezeki jumpa orang, dia nak belanja makan. Tak tahu macam mana perasaan bersyukur aku. Tak terjelaskan. Tapi sampai bila aku nak macam ni?

So, I decided to do something. Aku berbekalkan rasa tak malu-- memberanikan diri untuk pinjam duit dengan beberapa orang kawan yang takkan aku lupa sampai mati. Hani, DS and Aan merupakan orang yang menyambut jatuh aku.

Berbekalkan modal yang ada, aku plan hasilkan sebuah zine baru. Yang menceritakan kepayahan dan kejatuhan aku selama 10 Tahun yang lepas. Semua hasil tulisan tangan dan nakal yang telah dijadikan bentuk soft copy-- dibuat penambahbaikan. Dalam masa satu hari, semua siap.

Aku tak sempat untuk berterima kasih kepada sesiapa yang menolong aku buat teaser '10 Tahun'. Memang tak terbalaskan jasa sedikit pun.

Semua ini aku lakukan demi membayar yuran pengajian degree aku. Walau tak dapat banyak-- tapi sekurangnya dapat menampung sedikit sebanyak.

Tuhan, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"