Saturday, January 02, 2016

Hello

2015 adalah sebuah lagi frasa mencari diri. Macam tahun-tahun yang sebelumnya-- di mana masih lagi terumbang ambing menentukan masa depan. Entah esok, entah lusa; semua boleh terjadi. Jatuh atau bangun aku.

Disebabkan aku tak buat pun opening 2015, maka aku tak berhajat sedikit pun untuk buat endingnya. Masuk sajalah ke dalam isinya. Apa yang terjadi dalam setiap satu persatunya menjadi terpenting untuk dinilai pentingkan.

Banyak sebenarnya manis dengan pahit. Hitam dan putih. Mahupun gelap dan terang dalam mengakhirkan 2015. Aku cuma malas untuk bawa episod tahun lepas ke tahun ini. Harapannya, cerita yang aku tulis sepanjang tahun lepas-- moga banyak menjadi inspirasi serta terpilih dalam semua-semua contest atau apa-apa mak nenek dia lah.

Okay topik dimatikan yang tahun lepas (dalam konteks yang sama). Aku cuma nak cakap mengenai beberapa perkara yang menyedarkan aku sepanjang dekat degree ni. There are too many things yang aku nak cakap sebelum-sebelum ni tapi belum sempat nak cakap. Macam tak ada masa atau kadang-kadang ada je masa nak membebel secara rapuh tapi itulah-- malas nak menulis. Mood tak sampai.

Ringkaskan cerita-- aku nampak macam orang bodoh. Terlalu bodoh pada mata orang. Yup. It is so clearly apa yang terpampang dekat muka beberapa manusia yang bila tengok aku "Can I ask you some questions?" and aku pun baru nak menganga bukak mulut, "ahh it's okay lah. Aku tanya orang lain."

Definitely, nampak dengan ekspresi muka kau dan segala benak dalam hati kau tu "ohh crap! Aku tersalah tanya orang. Budak ni bodoh." Yes. Itulah apa yang aku rasa.

Bila sebab satu saja alasan kenapa aku dapat carry mark mid semester paling rendah dalam class-- dia punya stereotype dekat aku, habis semua keturunan jenis subjek dekat mata dia, aku nilah yang paling amat tersungguh agung bodohnya. Disebabkan perasaan murung tu je menyebabkan markah aku jatuh. Sabar. Selagi belum masanya, it's okay. Teruskanlah (sambil nyanyi lagu Agnes Monica).

Second stage nampak lagi kebodohan aku paling nyata bila masa konvo-- nama aku terpampang besar tak ada bintang-- menandakan CGPA aku tak lepas 3. Walaupun lagi sikit dah nak sampai. Itu sebabnya jangan main-main masa mana-mana sem sekalipun. Padahal yang memusnahkan CGPA aku adalah sebab accident masa semester 3 dulu. Habis musnah segala impian aku nak kekal 3 pointer.

So, dengan kuasa majoriti yang diberikan mandat-mandat undian secara terbuktinya kebodohan aku paling ketara masa diploma-- maka, dengan ini diisytihar aku dinobatkan sebagai bodoh dalam kamus hidup manusia-manusia pandai 4 flat tadi. Crystal clear.

Aku tak kisah pun. Kalau betul apa yang tertulis-- aku bukan dekat sini, mungkin dekat tempat lain. Walaupun sakit hati tapi tak worthy nak menyakaikan diri semata benda-benda macam ni. Aku berusaha. To show you how the world fell at my feet (kononlah).

Hello 2016. May Allah grant us with apa-apa je lah yang baik-baik demi kejayaan yang elok. Happy for me.


Yours truly,
Blue x


No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"