Sunday, June 04, 2017

Ramadhan: Asrama-ra

Sepanjang waktu persekolahan, aku habiskan masa dengan melayan dan menghadap orang-orang yang sekarang tak banyak pun ada dalam kehidupan semasa. What I mean is, semua yang pernah ada sekitar 9 ke 11 tahun lepas, sekarang macam dah tak wujud. Ibarat macam persinggahan sementara mereka waktu itu.

Cuma sekarang bersisa yang masih ada boleh di bilang dengan jari tak sampai 10 orang. Yes, indeed. Beberapa minggu sebaik bermula program internship, aku banyak menyendiri dan bertemu beberapa orang kenalan lama from my past. Semua cakap benda yang sama, "seperti"-- aku menghilang, tak mahu di ganggu, betul-betul tak nak tengok belakang dan bermacam perkara lagi yang menemui satu kesimpulan kecil iaitu aku dah tak nak masa lepas mengikut masa aku sekarang.

Apa yang aku cuba sampaikan adalah 5 tahun lepas, sebaik aku dapat meloloskan diri dari genggaman yang tidak terjelaskan penglihatan, aku bertekad untuk betul-betul lari dari kehidupan yang bernama sekolah. Well mungkin siapa yang mengikuti aku di blog sejak dari 2010 tahu macam mana aku meluahkan perasaan dekat sini sehingga satu hari penghujung 2011, aku decide untuk mula semula dengan post baru.

Nak "hidup" baru dan semula. Nak lupa mengenai benda atau perkara terakhir yang menyebabkan aku buang semua post dan deactivated Facebook asal. Aku betul-betul kering ah kira masa tu lepas balik dari asrama.

Ya, asrama. Tempat di mana semua benda bermula.

It went well at first. Been recognized by some people who I wanted to know them before. Effort tu penting bagaimana untuk meletakkan aku di hadapan. Ada yang cakap aku beruntung sebab aku selalu bernasib baik bila muncul situasi akhir. Orang kata, "Hero selalu muncul last." Itulah apa yang diorang selalu mentioned about me.

Tahun akhir persekolahan di asrama, pada mulanya cantik. Dan kemudian digaul pula dengan sedikit rencah sebelum sampai ke langkah merasa kecukupan rencah di dalamnya.

Tibalah kepada fasa kedua selepas aku dah masak dengan perangai orang-orang yang cuba mengambil kesempatan atas apa yang aku bermanfaatkan kepada mereka. Aku mula malas peduli dengan apa orang nak buat depan aku ke belakang ke. Title Penolong Ketua Pengawas tu macam dah tak ada guna. I'm focusing on something yang lebih worth it.

Maka, muncullah Kekuatan, yang mana aku pernah bercakap pasal dia dulu pada satu post. Atau lebih tepat terlalu banyak pasal dia sebelum keputusan yang aku nyatakan di atas di buat.

It is not about that, here, in this post. It's about Ramadhan. Di mana ia lain sekali. Yang tergambar dalam cakera padat memori.

Cikgu Maheran memegang rotan dia bila kami tak dapat jawab soalan Kimia. Dia rotan kitorang macam takde belas kasihan tapi dia sertakan gelak puas hati dia.

"Tak dapat jawab ni nak jadi apa? Nak ke jadi bodoh?" Cikgu Maheran tersengih.

Aku tercuit dengan telatah dan adegan tersebut. Bila Shayid, Din, Naufal, Mat Hanif and even me, myself yang kena rotan tu. Macam mana sedaya upaya Cikgu Maheran nak kitorang hafal periodic table of the elements lah apa lah lagi itu dan ini.

Bila masuk kelas Sejarah, aku selalu dapat tidur sepanjang waktu kelas berlangsung sebab jadi anak murid kesayangan Cikgu Haryati. The only reason is, aku selalu score Sejarah. And basically sepanjang bulan puasa kitorang cuma kena jawab soalan dalam buku latihan dan satu buku latihan Sejarah tu aku dah siapkan tanpa perlu tunggu cikgu suruh buat. Naufal tukang copy paste.

Bab pura-pura nak ke tandas lah, pergi bilik guru lah pula semata nak jenguk dan curi pandang Kekuatan dekat kelas dia. Cuma nak pastikan dia ada je. Eh entahlah perangai bodoh aku tu.

Time balik sekolah, dia tak macam hari biasa. Balik tu tak akan ke dewan makan (yes obviously), terus masuk dorm tidur. Bangun petang sikit, buat apa patut dan standby dekat dewan makan untuk bubuh nasi dalam trail untuk semua student. Aku lebih prefer bubuh nasi dari kena bubuh kuih dan buah dalam trail, susun trail dekat meja. Jadi aku ambil job ni which aku lebih prefer. Orang lain tak boleh paksa aku buat benda lain. Well memang semua buat benda yang diorang suka actually.

Untuk setiap perlumbaan dengan semua tukang bubuh nasi "siapa cepat dan lebih tangkas". Nasi berterabur dekat lantai, tangan merah sebab nasi panas baru masak, gelak dengan jenaka bodoh bulan puasa. Dan dengan muka gembira masing-masing (okay seriously aku lupa semua nama kawan-kawan aku yang bubuh nasi tu tapi cuma ingat muka je. Don't judge me because aku dah post dulu kenapa sebabnya). 

Beberapa puluh minit sebelum, kalau macam tak cukup tenaga, kena jugaklah susun nasi dekat meja. But it's okay. Memang aku suka jumpa and letak trail depan muka "musuh-musuh" aku. Buat kerja amal kebajikan bulan puasa.

"Yang meja dekat luar tu akak rasa tak dapat lagi," point akak dewan makan yang aku juga dah lupa nama dia, dekat luar.

Ergh kenapa kena melawat ke area asrama form 4.

"Eh? Beli baju ni dua ke?" Arwah Along tegur dekat baju aku.

"Yes, Along. Along satu. Yang ni satu," senyum aku dengan keadaan yang terpaksa. Well, Along pun aku dah pernah post pasal dia dulu dekat sini.

Lepas berbuka, solat terawih akan buat dekat masjid (ke surau sekolah eh nama dia?) berhampiran dengan dewan makan. Masa tunggu di antara solat Maghrib dan Isyak, mesti ke tandas dulu. Tengok drama-drama yang best waktu ni.

Oh ya. Farid kena tumbuk dekat bahagian perut, tepi masjid (ke surau? Lupa teruk aku). Those guys, cuma terus senyum and tanya dekat aku "Weh karang ustaz mana jadi Imam?".

As I said before, aku tak ambil peduli apa yang orang buat dah. None of my business. Even our Ketua Pengawas pun buat-buat tak nampak. Bukan sebab takut dekat diorang yang jadi pembuli atau sebab itu adalah kawan kitorang satu asrama, satu batch but sebab ah pandai-pandailah korang dengan budak form 4 yang buat masalah dengan korang. Dah besar boleh pancut buat anak dah masing-masing. Tapi selagi tak terlalu serious lah.

Teruk kan?

Move on kepada solat terawih yang kalau dapat ustaz sempoi, baca ayat pendek-pendek je. Kalau time ustaz yang celup hm entahlah tu, panjang sampai boleh buat qiamulail agaknya.

Waktu prep yang diganti dengan waktu free sepanjang bulan puasa ni-- bebas nak buat apa sebelum kena tutup lampu sebaik sahaja pukul 12 malam semua blok asrama. Masa inilah pelbagai benda nak buat, kerja sekolah, berborak, menjala ikan, berasmaradan dan apa sahaja yang sempat.

It was me. Tersenyum dengan perbualan kami di dewan makan. Dah beberapa kali ada yang tegur. Tapi aku cakap tak ada apa-apa. Ada back up lah, ada orang tolong cover lah. Kalau dah mabuk, siapa je yang boleh halang?

Aku sangkakan ia adalah yang terbaik dalam hidup aku sepanjang aku hidup ni waktu itu. Terlalu gembira dan seakan dunia milik aku.

Momen-momen bulan puasa sewaktu di asrama dulu adalah sebuah kenangan yang pelbagai sehingga membawa kepada kesedaran hari ini. Kalau boleh aku nak betulkan masa dan keadaan jika dapat aku ulang balik masa tu. Apa yang patut dan apa yang tidak.

Dah terlambat.

Sebenarnya, banyak benda nak tulis kalau berkenaan asrama di bulan puasa ni tapi takpelah. Cukup panjang dah ni rasanya. Nak cerita 30 hari pun tak habis.

So, pernah duduk asrama dan berasmara semasa di sana?


Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"