Tuesday, August 02, 2022

The Reasons Why: the little things…

The reason why I fall for you is not how you express everything in your words— but it will be always and always about the little things you’ve done for me.

Bila malam terlalu pekat untuk aku harung, kau berhati wajar tak biar terlalu berisiko meredah kelat sendiri.

Bila aku diulik mimpi terbawa ke langit luas, kau membalut benang pada jasad dari dimamah dingin.

Bila kita berhabis masa dengan segala perkara yang melekakan, tak ada satu pun kau benarkan aku berhabis sehelai kertas.

Dan berbagai ‘bila’ lagi menjelma— yang aku kira kecil bagi kau, besar di mata aku. Yang aku sanjung dan merasakan terlalu manis untuk dibiar-lupakan.

Tapi aku takkan sedapkan semata hati dengan santapan yang kau hidang setiap masa. Lalu, aku bertanya sendirian. Apa cuma aku yang terima segala perkara kecil yang kau buat? Atau sekadar cuma, menjadi kebiasaan untuk kau?

Kusut— benda yang tepat dalam kepala aku bila aku terlalu fikir pasalnya. Aku tak tahu nak cakap macam mana sebab terlalu banyak perkara-perkara kecil yang kau buat untuk/kepada/dekat aku menyebabkan aku rasa aku hidup dalam ruang yang bermakna untuk kau. Di setiap apa yang kau buat, terlintas walau sekali imbasan aku.

Terlalu banyak kalau nak aku suratkan— dan mungkin di sebalik segala perkara yang sendiri aku rasa tu hanya sekadar biasa dan di-hiperbola-kan otak aku untuk proses.

Kau tahu macam mana aku cakap sebelum ni; betapa tak reti aku nak bezakan dari setiap apa yang kau siratkan dalam tindak-tanduk kau.

Ah.

Tak, aku tak maksudkan setiap apa yang kau buat untuk aku tu semua sia-sia, aku tak suka, aku rasa pelik/aneh dan sebagainya. Aku appreciate apa yang kau selalu buat benda-benda kecik tu semua. In fact, I’m happy with it. All the little things that you do— make an impact for my life. To breath and being able to happy.

Masa kita makan, keluar, dalam kereta, borak, lepak, berjalan tak tentu arah dan sekali pun sebelum tidur— di setiap waktu yang wujud segala benda kecil tu.

Please, don’t take it away from me.

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"