Tuesday, October 22, 2013

Menaip dan Menulis - Percambahan atau Penjanaan

Hari ini adalah hari kedua. Seperti biasa, aku akan tinggalkan dia dengan satu pertanyaan yang sangat random setelah berjam-jam lamanya text to each other. Aku tak tahu lagi kenapa aku perlu buat semua benda macam ni. Tapi aku rasa, aku suka tentang satu perkara-- dia takkan pernah "tidak" pada setiap kalinya terzahir setiap persoalan aku.


Menaip dan menulis, percambahan atau penjanaan?

"Percambahan yang akan menjanakan idea baharu dalam memastikan fikiran terus mendapat ilmu yang baru."

Pengolahan yang diberikan sangat mendeklarasikan erti. Tidak ada yang perlu menyangkal kebatilannya. Sebab setiap orang mempunyai pandangan masing-masing tentang setiap perkara yang berada di kotak pemikiran. 

Menaip dan menulis, kedua-duanya merupakan sebuah tindakan atau perbuatan. Yang membezakan kedua-dua tersebut adalah menaip menggunakan papan kekunci melalui mesin dan menulis menggunakan pena. Ada yang suka menulis atau ada yang suka menaip. Well, dalam dunia serba moden macam ni, I guess menaip tu lebih mudah daripada menulis.

Kewujudan blog dan beberapa medium lain yang bersepah dekat Internet ni lagi kukuh untuk orang lebih memilih menaip daripada menulis. Oh kejap, maksud aku dalam konteks menulis dan menaip ni kiranya dalam bentuk penulisan kreatif atau menulis diari mungkin? Bukan apa-apa yang lain.


Menulis dan menaip perlu dalam menjadi seorang penulis yang dihormati. (Asmadi Hussin, 2011)


Dulu, sebelum aku kenal Internet dengan kehidupan ada blog ni, memang setiap malam aku gigih menulis diari dalam buku tulis sekolah yang ada lebih tak guna. Kalau dapat kumpul duit lebih sikit, baru pergi ke stationary shop, beli buku yang elok dan cantik. Disebabkan dah lama menulis dan dah biasa mencatit dalam buku, jadi aku memang rasa janggal kalau terlalu fokus menulis dekat blog pada awal-awalnya.

So basically, aku menulis bagi mencatat dan aku menaip bagi merekod. Mencatat dan merekod merupakan tabiat yang aku rasa tak pernah jemu nak buat. Sebab angan-angan aku suatu masa dulu, kalau contohnya semua catatan aku ni dapat compile dan jadikan buku memang berbaloi sangatlah. Siapa je yang suka menulis tak ada niat nak keluarkan buku, right? Ke aku je berangan ni.

Prasasti aku di sini.

Setiap kali menulis, aku menjana pemikiran, mencatat segala terlintas serta aku gembira melihat gerak tari pena tersebut. Setiap kali kita menaip sebenarnya bagi aku, kita mencambah idea dan merekod mengikut pancaindera yang ada ni. Bagi aku, kalau setiap kali aku menaip, aku terhibur dengar bunyi keyboard. Dia macam muzik yang tersendiri untuk aku. Me being crazy.

Penjanaan minda, percambahan idea. Suburnya pucuk kerana air menjana percambahan benih. Menulis serta mencatat refleksi penjanaan serta percambahan ilmu.

Oh by the way, to my beloved kakak saudara, Kak Zahirah novelis Nota Adania, yang sering menyokong aku sebagai seorang penulis which aku yang selalu tertipu dalam penerbitan catatan pertama aku, terima kasih. Entah bilalah orang nak berhenti menipu dalam dunia penerbitan buku ni. Dah letih asyik di tipu publisher.

Dan juga kepada dia yang turut berdansa di gelanggang papan kekuncinya tersendiri melalui eksperimental adiwiranya, semoga berjaya. I know you can do it better than anyone. 

Catatan Hati.

Yours truly,
Blue x

2 comments:

  1. zahirah (zaira fitrah)6 November 2013 at 17:19

    my dear... all the best.. Insya-Allah success will follow u.. pray hard for it.. :)

    ReplyDelete

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"