Saturday, April 12, 2014

Epilog - Ceritera Empat Lendu

Akhirnya aku berada pada nokhtah terakhir sebuah lagi ceritera Kota Lendu.
Setelah pelbagai musim berlalu semester ini, pelbagai juga kisah berlaku.

Namun aku rasa secara amnya, ceritera kali ini benar-benar tertumpu pada dia, kolej dan kampus. Bagaimana aku berusaha dalam mengejar rentak baru. Bagaimana aku menyusun waktu. Bagaimana aku menjadi makin bertanggungjawab. Dan bagaimana aku mengawal perasaan aku.

Jauh di dalam sudut hati ketika ini aku mengharapkan hanya satu. Satu perkataan terakhir pada waktu ini. Di kala hujan turun membasahi Bumi Lendu ini. Tatkala semua kesedihan terasa begitu dalam sekali.

Aku melihat engkau. Tiada kata mampu aku ungkapkan. Pengakhiran kali ini bukanlah yang luar biasa. Aku dihimpit sedih yang bertandang sekali lagi. Titisan air mata membasahi epilog kali ini. Ternyata air mata yang gugur bagaikan permata ini sangat berharga.

Aku cuba bertahan. Menahan dari menitiskan air mata. Tapi tak mampu aku sela di balik selimut yang menutupi muka aku-- seakan terlihat lena dalam buaian tidur.

Semua melihat kau berubah. Semua lihat kau makin berbeza. Adakah kerana kau pernah berfikir semasa di waktu peminggiran? Aku jelas bersalah. Namun atas kebaikan kau, biarkan kau berubah. Berubah pada kebaikan.

Jujurnya epilog kali ini teramatlah ringkas. Sebuah kehidupan biasa. Melarat dengan perasaan. Memenuhi segenap jiwa. Segala azam dan cita tak tercapai. Semua menghancurkan. Bila aku belek kembali helaian lama, mungkin 75% masih berbaki aku belum melangsaikan hutang azam semester baru.

Pelbagai kenangan aku lalui. Diconteng arang juga kali ini jelas terlihat. Sepanjang semester ini aku diajar untuk mengenali kembali kehidupan berfikir lebih lama dan kehidupan memendam yang mendalam.

Aku tidak banyak menulis entri baru. Aku tak mencatat seperti halaman yang lalu. Boleh di kira tak sampai 5 barangkali entri aku di ceritera ini. Inikah penyaksian yang aku mahu tunjukkan?

Walhal inilah hari terakhir aku di dalam Ceritera Empat Lendu.

Aku sedih kerana masih lagi bertahan dan mampu berkata pada sebuah tulisan. Tak mampu mengungkapkannya dengan kata-kata. Maafkan aku di minggu terakhir ini membencikanmu.

Andainya ada masa yang lama, aku ingin luahkan pada kau yang sebenarnya aku perlukan kau. Namun biarlah segalanya terkubur. Terkubur tanpa bertanda.

Yang pasti akan aku ingat adalah TPK031-- penyaksian aku bernafas di situ.

Sekian di Ceritera Empat Lendu.

Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"